با سلام خدمت دوستان عزیز

در این بخش میخوام درباره انواع راه کارهای تیونینگ موتور سیکلت مطالبی رو بیان کنم که امیدوارم مفید وارزشمند باشه

تیونینگ در دو حوزه ی متفاوت میتونه مطرح بشه

1:بدنه و ظاهر موتورسیکلت

2:انجین

1:در قسمت ظاهری موتور سیکلت باید تمامی قسمتهایی رو که باعث فشار مضاعف به انجین میشه رو حذف کنید.یعنی هر چیزی که در برابر جریان هوا ایجاد مقاومت میکنه رو حذف کرده و یا تغییر دهید.از قبیل آینه و طلق زمستانی و بادگیر و لوازمی از این دست

برای زیبایی ظاهری موتور سیکلت هم انواع لوازم اسپرت و انواع چراغهای ال ای دی وجود دارند که هر کس بنا به سلیقه ی شخصی خود از آنها استفاده میکند.

2:مهمترین بخش تیونینگ ، تیونینگ انجین موتور سیکلت و نحوه ی انقال قدرت از انجین به چرخ عقب می باشد.

ساده ترین راه افزایش سرعت موتور سیکلت ، تغییر خورشیدی عقب یا جلو هستش که با کم ترین هزینه امکان پذیره

هر چه خورشیدی(دنده زنجیر) جلو بزرگتر بشه به همون اندازه سرعت موتور سیکلت بیشتر میشه و در خصوص خورشیدی عقب برعکسه ، یعنی هرچه کوچکتر بشه سرعت بیشتر میشه.

البته این کار باعث کاهش قدرت و کشش انجین شده و در سربالایی و دوترکه فشار مضاعفی رو به انجین وارد میکنه که در دراز مدت باعث اصطحلاک زیاد موتور سیکلت می گردد.

یکی دیگر از راههای افزایش توان و بالطبع سرعت و قدرت موتور سیکلت ارتقاء سیستم سوخت رسانی و سیستم برق هستش.

در موتور سیکلتهای هوندا 125 میتوان از کاربراتورهایی با پیستون بزرگتر(یعنی کاربراتور 150) استفاده کرد و سپس فیلترهای داخل هولکش را به حداقل خود رسان تا متناسب با افزایش بنزین ، هوا نیز افزایش یابد.

درباره سیستم برق هم میتوان از ترانزیستورهای کیس بزرگ و یا آوانس ریتارد (البته با مارکهای معتبر) استفاده کرد.

شمع نیز نقشی اساسی در راندمان موتور دارد و لذا باید از انواع شمع های درجه 1 و تا حد امکان از شمع های سوزنی ایریدیوم استفاده کنید.

درباره انجین هم میشه کارهایی رو انجام داد:

1:کف تراشی سرسیلندر

با این کار محفظه انفجار کوچکتر شده و قدرت انجین افزایش پیدا می کند.

2:استفاده از سیلندر و پیستونی با حجم بالاتر

مثلا برای موتور سیکلت 125 سی سی میتوان از سیلندر و پیستون 150 سی سی استفاده کرد.

3:استفاده از سیستم کلاچ قوی تر

برای این کار میتوان از صفحه کلاچ های مرغوب تر و با کیفیت بالاتر استفاده نمود و چهارشاخه کلاچ را از نوع  4پیچ به 6 پیچ تغییر داد تا قدرت سیستم کلاچ افزایش پیدا بکند.

*****************************************************************

قلب تپنده هر موتور سیکلتی ، انجین آن میباشد که نیازمن مراقبت بیشتری است.

برای حفاظت از انجین هم روغن موتور مناسب نیار است.بهترین نوع روغن برای انواع انجین روغنهای اتوماتیک (چهار فصل) می باشد که از هر مارکی در بازار یافت میشوند.

تعویض به موقع روغن را هرگز نباید فراموش کنیم.

نوع روغن استفاده شده در انجین در کارکرد و توان آن تاثیرگذار می باشد.

تنظیم بودن باد تایرها نیز در سرعت موتور سیکلت تاثیر گذار میباشد.

*****************************************************************

هر سوالی که درباره موتور سیکلت های مدل هوندا 125 (یعنی نمونه های ایرانی هوندا از قبیل 125 و 150 و 200) داشته باشید ، میتوانید بپرسید. منم سعی میکنم تا جایی که بتونم راهنماییتون بکنم.

حتما نظر بدید

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم آبان 1391ساعت 21:52  توسط جواد  |